Instrument zbudowany przez firmę Zygmunta Kamińskiego wraz z synami w roku 1964, z przeznaczeniem do sali 438 Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W Uniwersytecie służył do lipca 2020 roku, a następnie został zakupiony przez parafię św. Onufrego w Łące koło Rzeszowa i zdemontowany przez naszą firmę. Ze względu na brak szafy organowej podjęto decyzję o odnowieniu oraz częściowej przebudowie obudowy z organów Stefana Truszczyńskiego, które do sierpnia 2020 roku służyły w parafii, a zostały zdemontowane ze względu na agonalny stan - wszystkie elementy drewniane zostały zutylizowane, a piszczałki metalowe sprzedane na części. Wizualizację nowej szafy w konsultacji z naszą firmą wykonał Tomasz Kucewicz z Kęt - współpracujący z nami. Prace stolarskie przy szafie organowej oraz konstrukcji instrumentu i systemie powietrznym wykonała firma Wacława Rysia z Łąki wraz z Synami. Nasza firma przeprowadziła gruntowną przebudowę połączoną z remontem, które obejmowały między innymi:
remont wiatrownic i wymianę wszystkich mieszków,
remont miechów kamińskiego i wykonanie projektu nowego sytemu powietrznego,
wykonanie szczelności systemu powietrza,
montaż nowej dmuchawy firmy Konyves,
remont kapitalny stołu gry połączony z wymianą elektroniki sterującej trakturą,
wymianę okablowania i prostownika,
remont wszystkich głosów,
projekt nowego rozmieszczenia sekcji,
montaż wiatrownic, sekcji brzemieniowych, szafy ekspresyjnej i oświetlenia,
intonację i strojenie.
Podczas prac zostały zamienione sekcję manuału I oraz II - manuał głowny obecnie to najniższa klawiatura, a środkowa to pozytyw. Głos Ranket 16' z sekcji pedału przebudował Dariusza Penkała ze stanowic i obecnie służy jako Fagot 16', w miejsce głosu Cymbel z pozytywu zamontowano Krumhorn 8'. Głos Mikstura 3ch. z sekcji pedału został zamieniony na głos Kwintbas 10 2/3' pochodzący z organów w kaplicy na Jasnej Górze, które są także autorstwa firmy Kamińskich. Nazwy niektórych głosów zostały zmienione po ich przeintonowaniu.
Poświęcenia instrumentu dokonał Jego Ekscelencja Jan Wątroba, biskup rzeszowski 16 maja 2021 roku. W czerwcu tego samego roku instrument został odebrany przez księdza dra. Andrzeja Widaka.
traktura gry i rejestrów:
elektro-pneumatyczna
wiatrownice:
stożkowe
miechy:
pływakowe
skala:
manuałów: C-c4, pedału: C-g1
Dyspozycja instrumentu
PEDAŁ
MANUAŁ I
MANUAŁ II
MANUAŁ III
UMFC-bas 16'
Pryncypał 8'
Flet kryty 8'
Bourdon 8'
Kwinta 10 2/3' *
Holflet 8'
Róg kozi 4'
Salicet 8'
Pryncypał 8'
Oktawa 4'
Pryncypał 2'
Pryncypał 4'
Flet 8'
Rurflet 4'
Larigot 2ch.
Róg nocny 4'
Chorał 4'
Kwinta 2 2/3'
Krumhorn 8' ****
Blokflet 2'
Fagot 16' **
Flet leśny 2'
III-II
Tercja 1 3/5'
Trąbka 8' ***
Mikstura 4ch.
Akuta 4ch.
I-P
Trąbka 8'
Obój 8'
II-P
Super I-I
Super III-III
III-P
II-I
Super III-P
III-I
Super III-I
Sub III-I
Pomoce: dwie wolne kombinacje, szafa ekspresyjna III manuału, Piano, Forte, Tutti, Crescendo, Tester tonacji.
Przypisy:
*) głos z organów kaplicy na Jasnej Górze, zamontowany w miejsce Mixtury 3ch. **) dawniej Ranket 16' - obecnie z dobudowanymi rezonatorami ***) transmisja z manuału I, głos dodany w 2021 roku ****) głos zamontowany w 2021 roku w miejsce Cymbałków 3ch. UMFC-bas 16' - Subbas 16' (nazwa na pamiątkę pierwotnej lokalizacji instrumentu)
Korzystanie z niniejszej witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zmiany warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do plików cookies można dokonać w każdym czasie. Polityka PrywatnościInformacje o cookies